Femke Bol zet samen met P&G stapje extra voor Foundation
"Sport was mijn uitlaatklep, dan hoefde ik even niet in de boeken te zitten." Dat vertelt Femke Bol in een interview in Marie-Claire, waar ze samen met Gerlinde van Raalte, directeur van de Krajicek Foundation, het belang van sport voor kinderen in aandachtswijken onderstreept.
In Nederland leeft 1 op de 14 kinderen in een gezin waar niet voldoende geld is om te sporten, wat neerkomt op 220.000 kinderen in Nederland. Dit heeft impact op de fysieke gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van deze kinderen. Een droevige eyeopener voor Femke Bol. “Toen ik op de basisschool zat, deed iedereen een sport (...) dat was heel normaal. Als je dan hoort dat sommigen dat niet kunnen betalen, vind ik dat best heftig.”
Geef elk kind de kans om sport te ontdekken als uitlaatklep
Niet elk kind heeft dus een sportieve uitlaatklep, terwijl kinderen die buiten bewegen vrolijker en gezonder zijn én hun talent sneller ontwikkelen. "Op de 130 Krajicek Playgrounds, die de Foundation vooral realiseert in stedelijke gebieden waar sport niet voor elk kind toegankelijk is, bieden wij kinderen de kans om minimaal één uur per dag onbezorgd buiten te bewegen", vult Gerlinde van Raalte aan.
Het interview met Femke en Gerlinde is de kick-off van de grootschalige campagne Femke's Hardlopers, een initiatief van Procter & Gamble (P&G). Dit zijn geselecteerde merken en producten van P&G, zoals Always en Venus, die een donatie doen aan de Krajicek Foundation om zo meer kinderen de positieve effecten van sport te laten ervaren en hen te helpen bij het ontdekken van hun eigen potentieel. Gerlinde van Raalte: “Het is ontzettend waardevol dat Procter & Gamble zich wil inzetten om kinderen in aandachtswijken deze kansen te geven. Dit betekent veel voor ons. Met de donaties kunnen wij de Krajicek Playgrounds voorzien van nieuwe materiaalpakketten. Zo kunnen we nog meer kinderen regelmatiger en gevarieerder laten bewegen."
Femke's Hardlopers worden vanaf 29 januari tot en met 11 februari in de schijnwerpers gezet bij drogisterijketen Kruidvat. Met de donaties worden de 130 Krajicek Playgrounds voorzien van nieuw spelmateriaal.
Beeld: Procter & Gamble