Doneer

Jaarverslag 2020 nu online

In ons jaarverslag blikken we terug op het bijzondere jaar 2020.

Naast de organisatorische en financiële verantwoording delen we ook drie inspirerende verhalen van echte verbinders: Celeste Plak, Mohamed Agarmaoine en Robbert Houdijk.

Jaarverslag 2020Download

gepubliceerd: donderdag 10 juni 2020

Richard Krajicek, oprichter Krajicek Foundation: "2020 is een jaar geweest anders dan alle andere. Een moeilijk en spannend jaar -we moesten bijna alle events aflasten-, maar ook een mooi jaar. Op onze Krajicek Playgrounds werd meer gesport dan ooit. En zijn het nog meer sociale ontmoetingsplaatsen geworden: jongeren zijn nu meer aangewezen op hun eigen buurt. Ik ben blij dat we ons steentje hebben kunnen bijdragen. Iedere week sporten, spelen en ontmoeten zo'n 5.500 kinderen elkaar op onze Playgrounds.

Nadenken over wat er wél kan

Het coronajaar begon met het idee: we kunnen niks meer. Maar dat veranderde al vrij snel. We realiseerden ons dat we juist heel veel kunnen: we faciliteren buitensport! Met elkaar zijn we gaan nadenken over wat er wél kan. Hoe kunnen we toch activiteiten organiseren zodat jongeren en kinderen kunnen blijven bewegen en een positieve mindset behouden?

Dat resulteerde onder meer in de Winter Games, een gezamenlijk initiatief van Sociaal Werk Nederland, de Johan Cruyff Foundation en de Krajicek Foundation, dat werd ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport. Met resultaat: in de periode van half december tot en met eind februari hebben we ruim 55.000 jongeren op meer dan 900 locaties in beweging gebracht. De activiteiten waren veelal ideeën die de jongeren zélf hadden ingebracht, helemaal volgens de filosofie van de Krajicek Foundation: als mensen het project zelf bedenken en draaien, loopt het gewoon beter. Inmiddels hebben we ook een toezegging binnen voor de Summer Games. Zo gaaf vind ik dat. Dat zegt zo veel, hoe goed het is dat dit er is, en helaas ook, hoe groot de noodzaak nog steeds is.

Onderlinge samenwerking is onmisbaar

Ik ben zo blij dat we in deze tijd wat kunnen betekenen voor jongeren en kinderen: deze groep heeft het ontzettend zwaar te verduren door corona. De emotionele schade die ze opdoen, moeten we niet onderschatten. Ze offeren -onbewust miscchien, maar toch- een boel op.

Dat Celeste Plak, Mohamed Agarmaoine en Robbert Houdijk in dit jaarverslag aangeven dat ze beter zijn gaan samenwerken door corona is bemoedigend om te horen. Deze tijd vraagt daar om. Die onderlinge samenwerking is bij ons van het begin van de foundation, nu bijna 25 jaar geleden, onmisbaar. Het is heel simpel: we redden het gewoon niet in ons eentje. Als we gelijke kansen willen voor alle kinderen om dicht bij huis, in een sociaal veilige omgeving, minimaal één uur per dag te bewegen, dan moeten we blijven werken aan het versterken van onze band met gemeenten, bedrijven, scholen, welzijnswerkers, buurtbewoners, jongeren en kinderen."

Download ons jaarverslag hier

Welkom bij de Krajicek Foundation